Krize jako zkouška adaptability

12. březen 2020 byl den, kdy se zastavil svět, jak jsme jej znali, a to i ten reklamní. S vyhlášením nouzového stavu se z reklamních agentur stala města duchů, z marketingových oddělení velkých korporátů vymizela kreativa i zaměstnanci. Každá ze značek byla postavena před zásadní otázku „Co teď?“

Bez jistot a plánů jsme začali vymýšlet, jak našim značkám ušít krizový plán a jak nadále plnit cíle. Automatickým řešením na jejich straně se stalo zúžování budgetů v rámci šetření pro nadcházející období a remodelace kampaní. Zásadně se zde podepsal rozdíl přístupu velkých globálních společností, kde je přeplánovávání procesem v řádech týdnů oproti menším lokálním firmám, které dokázaly reagovat ze dne na den.

Neutnout v této situaci online komunikaci se nakonec ukázalo jako účinné rozhodnutí, například kampaň pro klienta zabývajícího se řešením vytápění a ohřevu vody – téma, které řešíte celoročně, když je se vás týká. Začali jsme ještě před Covidem a v průběhu se ujišťovali, zda je vhodné reklamu cílit. Bylo, v impresích jsme naplnili KPI’s na 339 %,v dosahu na 210 % a cena za proklik byla 30% proti odhadům, v průměru kampaně tedy 3,25 Kč.

Opačné rozhodnutí ze strany firemních gigantů dalo náskok každé maličké firmě, která prodávala své výrobky z hladového okna a dávala o sobě pravidelně vědět. Situace, která se nedala predikovat nechala vzniknout prostoru pro ty nejmenší hráče na trhu, pro ty, kteří nečekali, že se v příštích deseti letech budou moci poměřovat. Pro ty, kteří neoperují budgety, ale obrovskou adaptabilitou. A jak na tuto změnu reagovat jako korporát bez podobných možností? Začít platit.

Jedna z našich pivních značek – úzce spojená s hokejovým Mistrovstvím, spouštěla chatbota v nejméně jistou dobu. Poté, co se tento model osvědčil obrovským úspěchem v loňském roce, letos – Mistrovství se nekoná, lidé kupují místo piva zásoby těstovin a konzervy, nikdo nevíme co se stane. Po úpravách konceptu se značka na doporučení pustila na tenký led a chatbota spustila. 158 % návštěv vůči loňskému úspěchu a v průměru o 35 minut více času, který uživatel v botovi strávil.

Rychlé strategické změny chtějí odvahu, u klienta, který je výhradním distributorem alkoholu jsme ze dne na den změnili mediální plánování a jeho optimalizaci. Z brandových kampaní jsme otočili veškerou aktivitu do výkonu a v situaci, kdy všechny on-trade a off-trade aktivity tohoto druhu nebyly dostupné, se online prostředí stalo jediným distribučním kanálem. Se stejným mediálním spendem se prodeje v tomto období, v porovnání se stejnou dobou loňského roku, zdesetinásobily

Krize nese vždy hodně stresu, odsun marketingu na poslední kolej a těžká rozhodnutí. Ale dala příležitosti, na které se nelze připravit a je jen na značkách jak se k nim postaví a zda se adaptují.