13 social media trendů pro rok 2019

Trendy. Tak trochu buzzword prvních týdnů každého roku. Co bude? Na co se připravit? Čím oslnit ve strategii na tenhle rok? Věřte nebo ne, ale pro odpověď ani nemusíte k Jolandě. Stačí se ohlédnout zpátky do roku 2018 (a třeba i dál), do kotlíku znalostí přidat špetku logiky a jednotlivé chutě spojit do stravitelného celku. Voilá, dámy a pánové, nechte si chutnat, trendy menu pro rok 2019 se podává!

1. Obrázek řekne více než tisíc slov. A nejvíc ten od jiných.

Že se radši díváme než čteme, není žádnou novinkou. Ostatně náš mozek dokáže zpracovat obrázek 60 000x rychleji než text, takže preference jsou jasné. Důkazem je i enormní nárůst obliby Instagramu, který aktuálně celosvětově dosahuje 500 mil. DAU.

Ale zatímco dříve šlo hlavně o vymazlený obsah, dneska drží žezlo autenticita. A jejím nejlepším zdrojem je user-generated content, což je v podstatě WOM v digitální světě. Co z toho vyplývá? Dejte uživatelům obsah, s kterým se mohou ztotožnit, a získáte si jejich důvěru. A taky lajky. Sdílení. I peněženku.

Příklad z praxe?
Módní značka ASOS vyzývá uživatele ke sdílení obsahu s produkty pod hashtagem #AsSeenOnMe. Oblečení tak můžete vidět na reálných lidech, každý může být inspirací pro jiné. Pod hashtagem je už teď více než milion příspěvků.


2. Co je lepší než obrázky? Hýbající se obrázky!

Je to tak, zase ta videa. Jenže lidi to prostě mají rádi. Facebook si je toho moc dobře vědom a tuhle tendenci podporuje, a to nejen v rámci algoritmu. Interaktivní, gamifikační prvky, funkce společného sledování, videochaty, nástroje pro tvorbu videí... to jsou jen některé z novinek loňského roku. Digitální rosničky předpovídají, že do roku 2021 by 80 % konzumovaného obsahu v onlinu měla tvořit videa, někteří videím fandí natolik, že hovoří už o letošku. Každopádně video je prostě must have. Ideálně vertikál a live. A samozřejmě šité na míru cílovce.

Tip: K tomuto chodu se výborně hodí:
Grafy o konzumaci videí
Live video – infografika k příležitosti 2 let
Video marketing 2019 – infografika
FB Watch infografika
IGTV infografika


3. Kdo si hraje…

Zatímco zemědělcům rok 2018 moc nepřál, na sociálním políčku, zejména co do kreativních prvků, se toho urodilo až až. GIFy, hlasování, Music nebo Question Stickerky, Emoji Slider, 3D příspěvky a fotky, gamifikace v rámci Live videa... co přijde letos? Už podle novinek prvních týdnů lze soudit, že tenhle pramen rozhodně nevysychá. Gamifikace prostě frčí.

Dříve převládal názor (a v některých kruzích bohužel stále převládá), že všechny tyhle kreativní věcičky, včetně různých AR filtrů, jsou no-no pro business. Důvod? Je to neprofesionální. Jenže opak je pravdou. Nejenže uživatelé tyto prvky vítají, ale přispívají i nemalou měrou k získání a udržení pozornosti, zvýšení engagementu a jsou ideálním způsobem, jak svoje fanoušky vtáhnout do konverzace nebo získat od nich cenný feedback. A to cestou, která je pro ně zábavná a nenucená.

S rozmachem nových způsobů interakce s uživateli a mezi uživateli navzájem zároveň dochází k tomu, že engagement v rámci klasického feedu klesá a přesouvá se do Stories nebo Directu. Že by čas nově definovat, resp. měřit engagement na IG? Už dávno to totiž není jen o srdíčkách, komentářích nebo sharech.


Zdroj: Instagram Info Center


4. Byl jednou jeden...a po 24 hodinách zazvonil zvonec.

Většina novinek zmíněných výše náleží – zcela nepřekvapivě – Instagram Stories. Preference “in-the-moment” obsahu mezi uživateli stále roste a paradoxně se tak v podstatě nejhodnotnějším obsahem stává ten krátkodobý, známý též jako ephemeral content. Čísla mluví za vše – v lednu dosáhly IG Stories celosvětově 500 mil. DAU. Jejich úspěchu a oblíbenosti (ze strany tvůrců i sledujících) nahrávají nejen skutečnosti jako větší autentičnost, otevřenost (“protože po 24 hodinách to stejně zmizí”), prostor pro kreativitu, přirozená hravost lidí, nebo prostě jen fakt, že mobil pomalu nedáme z ruky a chceme ukázat světu, co jsme právě snídali nebo viděli v tramvaji... ale i syndrom FOMO (fear of missing out), tedy určitý “strach” uživatelů, že by o něco mohli přijít. “Ber, dokud jsou!” “Poslední kusy!” “Limitovaná edice!” Připomíná vám to něco?

Tip: V případě chuti na více lahůdek z oddělení s krátkou dobou trvanlivosti můžeme nabídnout IG Stories Research (Buffer)

Zdroj: Buffer


5. Nejen zábavou je člověk živ…

Nicméně pro značky je důležité nejen bavit, ale hlavně prodávat. I proto lze pro tento rok očekávat rozvoj dalších shopping features, a to hlavně v prostředí Instagramu. V r. 2018 byly avizovány i reklamy s využitím rozšířené reality, kdy si budeme moci produkt – např. rtěnku, brýle, přímo vyzkoušet.

Skutečnost, že je Instagram nejen “přehlídkou vyhezkaných fotek”, ale i významným činitelem v nákupním procesu, potvrzuje i nedávná studie Facebook IQ: 83 % dotazovaných pomáhá IG v objevování nových produktů nebo služeb, obdobnému procentu dokonce v rozhodování, zda produkt/službu zakoupit. Zhlédnutí produktu na IG skončí nákupem u necelé poloviny. A vsadíme se, že mladší generace (Millenials, Gen Z) co do nákupů ovlivněných sociálními médii skóruje ještě víc.

Tip: Pro ještě větší uspokojení chutí doporučujem k tomuto chodu přiobjednat:
Facebook IQ – How Instagram Boosts Brands and Drives Sales
Internet Trends Report 2018
Gen Z & Millenials – Global Consumer Shopping Survey (Accenture): Executive Summary, Infografika


6. Ukaž mi, co hledáš...a já tě poslechnu.

V souvislosti s preferencí vizuálního obsahu se do centra pozornosti posouvá i visual search, tedy vyhledávání podle obrázků, fotek či screenshotů. V současné době tuto možnost nabízí například Pinterest (nástroj Lens/Lens your Look) nebo Google Lens, Facebook ale samozřejmě nezůstává pozadu a chystá novinku v podobě vizuálního vyhledávání v rámci Marketplace. Určitou formu rozpoznávání objektů zvládá nyní i Instagram ve formě textu popisujícího obsah příspěvku.

Když už jsme u těch smyslů, ke slovu se dostává i hlas. V loňském roce Facebookem realizované testy Voice Clips, hlasového ovládání Messengeru nebo hlasové zprávy v IG Directu naznačují, že mozolům na bříškách prstů možná jednou odzvoní. Ostatně o tom, že hlasivky používáme radši než končetiny, svědčí i vzrůstající obliba smart speakers, tedy reproduktorů se zabudovanou umělou inteligencí a reagujících na hlasové příkazy (Siri, Alexa, Cortana aj.). O AI ale ještě bude řeč.


7. Co je analytikám neviditelné...aneb temná strana vítězí.

Co nelze opomíjet je fakt, že se mění způsob, jakým lidé sdílí obsah. Bohužel v neprospěch trackovacích nástrojů – soukromě. Poslali jste někdy nějaký odkaz formou copy&paste e-mailem nebo v jakékoli messenger appce? Patříte k těm, kteří živí tzv. dark social. A nejste v tom sami. Podle dat totiž tenhle do této “šedé zóny” spadá 84 % veškerého sdílení. A bude hůř.

Tip: Ještě víc hořké pravdy si můžete vychutnat u studie RadiumOne.


Zdroj: RadiumOne


8. Messenger Apps v záři reflektorů

Na tomhle smutným faktu se podílí hlavně neustálý nárůst popularity chatovacích platforem jako třeba WhatsApp (s 1,5 mld. MAU) nebo Facebook Messenger (1,3 mld MAU), které už dnes nabízí mnohem víc funkčností než jen posílání klasických zpráv.

A pomineme-li stinnou stránku messaging apps v podobě dark socialu, pro business mají značný přínos: jednak jako placement pro inzerenty, jednak jako další a velmi snadná cesta pro uživatele, jak navázat kontakt s brandem a vice versa (viz např. reakce na Stories, tagging, @mention…).

Tip: Pár zajímavostí na téma messaging uvařil sám šéfkuchař Facebook TADY.


Zdroj: Messengerpeople.com


9. Kde je chat...tam je bot.

Konečně se dostáváme i k té slíbené umělé inteligenci. Mluví se o ní dlouho, mluví se o ní hodně, ale řekněme si to na rovinu – stejně jako u AR nebo VR nás nejspíš žádná revoluce nečeká. Jestli se za něco může AI poplácat po zádech za pozitivní ohlasy, je to hlavně oblast zákaznického servisu. Podle IBM by už v r. 2020 mělo být 85 % všech zákaznických interakcí řešeno bez lidského prvku.

Co vlastně hraje chatbotům tolik do karet? Zefektivňují komunikaci, zároveň umí pobavit, což se pak pozitivně odráží i na spokojenosti zákazníka. Nákladově vás nezruinují a co hlavně – reagují 24/7 a umí tak vychytat tzv. micro-momenty, kdy máte šanci využít situaci uživatele ve svůj prospěch. Kromě toho většinou přináší lepší výsledky a když se zadaří, před klientem se můžete pochlubit i 80% open rate a 30% CTR (vs. průměrných 20 %, resp. 3 % u E-Mail Marketingu).

Mimochodem na Facebooku našeho klienta Krušovice aktuálně vládne královský bot, se kterým si můžete zasoutěžit o lupeny na hokejový šampionát.

Tip: Pokud micro-momenty naladily vaše chuťové buňky natolik, že o nich chcete vědět více, Google je pro všechny naservíroval TADYTADY.
Informace jako na podnose na téma botů nabízí zase The 2018 State of Chatbots report nebo studie Impact of chatbots and AI on on the customer journey


10. Když méně znamená více…

Ale zpátky k lidem. Ke slovu se totiž ještě víc než dřív dostávají microinfluenceři. Pro ně je typický nejen nižší počet followerů, ale často i zaměření na určitou oblast, což značkám umožňuje dostat produkt ke specifické cílovce. Kromě toho vykazují větší nákladovou efektivnost, vyšší důvěryhodnost a často i engagement rate (uživatelé spíš zareagují na příspěvek “Aničky od vedle”, která taky ráda běhá a peče, než nějaké celebrity, protože Anička si s větší pravděpodobností jejich reakce všimne a ocení ji). I v tomto případě ale nezapomínat na základní pravidla úspěšné spolupráce s influencery: transparentnost, autentičnost, relevance a dlouhodobé vztahy. V podstatě totiž nejde o nic jiného než B2B vztah, strategické partnerství.

Zdroj: Sidney Pierucci – The StartUp


11. V kolika skupinách jsi, tolikrát jsi člověkem.

Obliba (micro)influencerů souvisí s tendencí s někým se ztotožnit, mít nějaký vzor. Na lidské přirozenosti – v tomto případě touze někam patřit, mít kde se pochlubit, čerpat inspiraci, sdílet zkušenosti... je založen úspěch ještě jednoho aktuálního fenoménu, a to Facebook skupin, nebo – chcete-li – komunit.

Už předloni se Facebook na Community Summitu skrz proslov Marka Zuckerberga zavázal k podpoře komunit a propojování lidí na základě společných zájmů, toho, co je pro nás (a svět) důležité. Že to myslí vážně, potvrzuje nejen změna algoritmu v první pol. 2018, ale i řada novinek spojených právě s Facebook skupinami, a to ať už z pozice group adminů (nástroje pro snadnější správu) nebo uživatelů (group chaty, společné sledování videí, možnost stránek přidat se do skupin, badge Top Fan apod.).

No jo, ale co business, říkáte se. Jaký to má pro vás, jako značku, význam? Velký, fakt že jo. Jen v krátkosti:

  1. Do skupin lidi lezou, jen když je jejich obsah zajímá, je jim nějak blízký nebo s ostatními členy mají něco společného. Tudíž jsou pro vás (jako značku) relevantní a i kdyby ignorovali veškerý jiný obsah ve feedu, ve skupině si nenechají ujít ani srdíčko.

  2. Lidi se v nich cítí dobře, jsou tak otevřenější a sdílnější. Možná ne vždy v pozitivním směru, ale i to je cenný feedback. A zadarmo.

  3. Prostřednictvím skupiny dáte lidem hřiště, na kterém možná jen sem tam korigujete chování, ale průběh hry necháváte už na hráčích. A UGC jen tryská.

Ještě nějaké pochyby?


12. Veřejné soukromí?

Navzdory všeobecné sdílnosti je ve světě sociálních médií jedním z nejdůležitějších témat ochrana soukromí a vlivem událostí loňského roku (aféra Cambridge Analytica, ukradená data, nabourání účtů, falešné účty velkých značek…) tak není divu, že Facebook vynakládá nemalé úsilí ve snaze o obnovení důvěry a transparentnost.


Zdroj: MarketingCharts.com

Paradoxem trochu je, že uživatelé zároveň očekávají (nebo dokonce vyžadují) určitou míru personalizace, usnadnění pohybu v online prostředí – což ale bez dat jaksi nejde. Kolik z vás se přihlašuje i na jiných webech přes Facebook, hm? Navzdory výše uvedenému tak lze v letošním roce očekávat ještě intenzivnější propojení SoMe s aplikacemi 3. stran a vzájemné sdílení dat. Pro uživatele to znamená poskytování lepších služeb a Facebook si může zatleskat, že si svou pozici ještě o něco víc posílí.


13. Šmírování jako součást strategie

Ne, nechceme vás na závěr nabádat k nějaké neetické činnosti. Social Media Listening, který zde máme na mysli, je totiž zcela regulérní praktikou, kdy – zjednodušeně řečeno – nasloucháte lidem, získané informace analyzujete a využíváte pro různé účely (optimalizace komunikace, růst značky, upevňování vztahů se se zákazníky, krizové řízení…). SML umožňuje získat zajímavé insighty a tím třeba i klíčovou konkurenční výhodu. Starat se jen o rybníček komentářů pod vlastními příspěvky už totiž dneska stačí málokdy. Lehce tak přehlídnete přicházející tsunami. A to je velký špatný!


Pro dnešek je to z naší soušlí kuchyně všechno. Teď už je jen na vás všechno řádně strávit. A pokud vás menu nezasytilo, můžete nakouknout pod pokličku některého z doporučených odkazů. ;)